Risktvåan i Stockholm
Halkbana Stockholm

Hos oss på Globens Trafikskola kan du enkelt boka halkbana i Stockholm. Risktvåan, där halkbanan ingår, börjar med en teoretisk genomgång och diskussion av de situationer som kan uppstå. Eleven kommer därefter att få praktisera körning på halkbana och känna på hur fordonet reagerar på olika slags underlag och förutsättningar.

Risktvåan, inklusive körning på halkbana, är cirka fyra timmar lång och omfattar mänskligt beteende, bilens beteende och körning under särskilda förhållanden.

När du genomgår risktvåan är målsättningen att du ska få praktisera bilkörning och på det viset lära dig att undvika farliga situationer som kan uppstå i trafiken. I detta ingår att prova på att köra bil på halt väglag, på en noga utarbetad halkbana.

Målsättning med halkbana i Stockholm

En grundläggande målsättning med risktvåan och körning på halkbana i Stockholm är att öka elevens förståelse för risker i trafiken, som körning på halt väglag eller andra svåra förhållanden.

Detta uppnår vi genom att eleven får prova på risksituationer under kontrollerade former. På halkbanan kan vi skapa en upplevelse och en konkret förståelse för svårigheterna som bara är möjlig genom praktiska erfarenheter.

Utbildningen är obligatorisk för B-körkort och är giltig i fem år.

Erbjudande 2190:- Gnesta Halkbana(inkl. transport)    (ord pris 2499:-)

Betala gärna via vårt Bankgiro Nr: 330-2189 ellervia Swish Nr: 1236948269. Vi erbjuder även en avbetalningsplan via Resurs Bank. Räntefri avbetalning upp till 24 månader.

Er bokning blir bindande så snart den bekräftas muntligt eller via hemsidan. Avbokning eller ändringar får ske senast dagen innan kl 13:00.

OBS! Vi tar ej emot kontanter pga säkerhetsskäl.

Vanliga frågor om Risk 2/halkbanan

Hur lång tid tar risktvåan?

Risktvåan hör ihop med riskettan. Båda dessa utbildningar måste genomföras för att man sedan ska ges möjlighet att ta körkort genom att klara teori och uppkörning. Det spelar ingen roll i vilken ordning man gör Riskettan och Risktvåan – huvudsaken är att de båda genomförs och klaras av.

Där riskettan handlar om att rent teoretiskt ge kunskap om risker i trafiken och öka medvetenheten hos varje person som vill ta körkort så handlar risktvåan om praktisk kunskap. Du ska lära dig att köra bil på ett halt underlag och även lära dig att parera och hantera andra riskfyllda situationer. Hur hanterar du halka, hur påverkar farten bilen förmåga att bromsa och hur kan du, genom ditt beteende bakom ratten, undvika risker i trafiken. Utbildningen tar ungefär fyra timmar och där olika moment betas av tillsammans med andra deltagare. Även en teoretisk del inkluderas i dessa fyra timmar.

Hur länge gäller risktvåan?

Efter avslutad utbildning så har du fem år på dig att klara av teori och uppkörning i din fortsatta jakt på körkort. Misslyckas du med detta så måste både risketta och risktvåa göras om.

Kan man välja halkbana?

Anmäler du dig till oss för hjälp med att ta körkort så bokar vi in dig på halkbana då du vill genomföra risktvåan. Du kan även välja att boka in risktvåan på egen hand och därmed välja den halkbana som exempelvis ligger närmast dig. I så fall så ska du kontakta oss innan så att vi kan intyga att du exempelvis genomfört riskettan.

Vilka halkbanor finns tillgängliga i Stockholm?

I Stockholm finns tre stycken halkbanor tillgängliga. Bromma Halkbana, Tullinge Halkbana och Gillinge Halkbana. Det går, som sagt, dock även att anmäla sig till andra halkbanor i närområdet – eller i övriga Sverige – om det passar bättre. Det kan tyvärr vara ganska högt tryck just i Stockholm.

Kan man ta risktvåan med automat?

Ja, det går att ta risktvåan även med automatväxlad bil och faktum är att detta blivit allt vanligare. Du behöver emellertid anmäla detta i förväg. Antingen till oss – om vi ska boka in dig – eller till halkbanan du väljer.

Vilka krav måste uppfyllas för att man ska klara halkbanan?

Egentligen finns inga särskilda krav för att man ska klara halkbanan/risktvåan. Det handlar om en utbildning och det handlar om att man ska lära sig mer om vilka risker som finns i trafiken och hur man själv kan minska dessa genom att lära sig mer om både det egna och om bilens beteende. Men, det handlar även om det uppenbara: du ska kunna köra en bil framåt. Ju fler körlektioner och timmar du har bakom ratten – desto bättre är det. Även om det är ovanligt så kan man bli underkänd och de flesta som blir det bedöms som icke-kördugliga. De kan, helt enkelt, inte köra bilen framåt.